Muskelsvind.com blog om muskeldystrofi på tværs.

Siger. Når du har muskelsvind, er livet som et puslespil og brikker der skal lægges, før dagen kan fungere.

Når man taler sandt. så hjælper det ikke. – bloggen. MUSKELSVIND.COM at leve på tværs. med muskeldystrofi
18. april 2024

Når man taler sandt. så hjælper det ikke.

Hvorfor må man ikke få rat om hjælpemidler når man taler sandt at stolen ikke passer til den som skal bruge den.

Kørestolen skal ikke tilpasse sig det aktive liv, du lever,  hvorfor må min ikke det? 

Og en møbel poster som laver ryglæn og puder til kørestole kan ikke lave et ryg læn som til en Ferrari 458 ellers til en Porsche 911 ellers til en Porsche Chayenne fordi kan sidde der i uden at få vildt ondt så giver de op efter 100 timer tænker på hvorfor skal betrækket være så hårdt at det bliver lige så hår som en sten.  For få en stol dette kan da ikke passe vis den stol jeg skal sidde hvar en bil ville man køre galt. Og ikke kunde bruge sine arme. Og dette er noget jeg syndes skal laves om i.

Har bruger over 400 timer på at lave om i ryglænet og får alt samme problem den motor der skal bruges til at vippe ryglænet frem og tilbage. Sidder i vejen, hvorfor skal den side i midt af ryglænet og ikke under ellers i siden af ryglænet så man kan få rykken bagud. Og alle de puder der fås i dag der siger dem fra kommune at der ikke kan fås en flad pude af normalt sgu som i gamle dage vildt men de bliver ikke beder til at tilpasse kørestol og har ikke set en tilpasset kørestol i 10 år kun dag jeg fik en manualekørestol i 1999, fik jeg en tilpasset kørestol. Så bor du ca. 2km der fra i dag og ikke skal have en stol som kan bruges af folk so ikke kan gå på to ben. Så dumme er de ved godt jeg siger det på som det er med stolen dette hjælper man skal bruge fremmedordbog for at give den en et andet ord dette er kun som de ville gøre raske folk syge at kørestolen. Og jeg er en dag imod det de siger i muskelsvindfonden dem ville ikke give rat for de er kun på kommunes side og ikke på min side, hvorfor skal jeg ikke få en stol som kan bruges som en stol? Og har ikke opgivet efter 10 år

Siger at selv fagfolk i muskelsvind kan finde ud at det jeg kan man ikke noget kan lave dette jeg ville have og ville ikke selv betale for et ryglæn til en stol som kun er til låns,

Hvorfor lytter de ikke på hvad man siger om stolen ikke passer til kroppen. Snart ventet i 12 år på en tilpasset kørestol siden jeg fik den føste el-kørestol har ikke være tilpasset så man kan få en jakke på ellers skal bruge stolen uden for at gå 5 km. For komme ud at gå en tur uden for og dette kan ikke passe at der ikke skal være plads til tøjet der ikke sommer året rundt og fordi man har muskeldystrofi, så skal der ikke være plads til en jakke i kørestol ellers som sagt til kroppen. Så er der vis mange folk der ikke ved hvordan man laver en kørestol hvorfor har de så jobbet med hjælpemidler vis de ikke ved hvordan man skal sidde ned på en stol for at se tv ellers for at gå der vis mange folk i Landers, kommer der skal ud at finde sig et nyt job.

Dem der bygger kørestole ved ikke selv hvordan de laver en kørestol de ville der ikke være plads til kroppen har du prøven at køre bil uden et ryglæn sådan skal man have det vis du sidder i en gøre stol og man ikke få et blødt ryglæn vis du har en dårlig ryg.

 

Og Hvornår blev kørestolen opfundet

? 5101-7444-4874-a71a-5517b28Oprettelsen af hjul og stole er roden til opfindelsen af kørestolen. I deres tidlige dage, var stole og senge med hjul bruges i krigstid, at give nem mobilitet for barnesenge og transportere adelsmænd som Pharaohs , konger og dronninger. De mange anvendelser af kørestole har indsnævret til det meste give et middel til kort afstand transport for handicappede. Tidlige periode AD

tidligste billede af en kørestol daterer sig tilbage til 525 e.Kr. i Kina. En kunstnerisk gravering af den tidlige kørestolen forbliver som eksisterende dokumentation af den tidlige opfindelse. Det var ikke før 1595 e.Kr. , at et andet billede af kørestolen blev foretaget. På dette tidspunkt , en kunstner tegnede et billede af Spaniens kong Filip II sidder i en stol , der havde hjul knyttet til enderne af stolens ben. En tjener skubbet kongen rundt i stolen. Tres år senere, i 1655 , Stephen Farfler , bygget en kørestol til sig selv, da han var 22 år gammel. Stephen var en paraplegiker , der tjente til livets ophold som en urmager og skabte stolen for at give sig selv mobilitet. I 1783 Englands John Dawson opfandt bad stol . Stolen er skabt med to store baghjul og et lille forhjul.

19. århundrede

britiske ingeniører byggede den første motoriseret kørestol med 1916. Selvom de fleste mennesker fortsatte med at bruge manuelle kørestole på grund af deres lavere omkostninger , blev idéen om en motoriseret eller automatisk kørestol få opmærksomhed . Fordi manuelle kørestole fortsatte med at være vanskeligt at manøvrere og transport ind og ud af lastbiler, biler og offentlige former for transport som tog og busser , der var en fortsat fokus på forbedring af kørestole. I 1932 Harry Jennings opfandt sammenklappelig kørestol . Harry Jennings, en Los Angeles bosiddende på det tidspunkt , er ofte krediteret med at opfinde den moderne kørestol. Han byggede den tidlige folde kørestol til hans ven Herbert Everest .
Moderne Kørestole

Moderne elektriske kørestole kan lejes på indkøbscentre , købmandsforretninger og andre stærkt befolkede steder . De kørestole er batteridrevet og kan foldes op til at passe under en varevogn sæde eller nemt glide ind i bagagerummet på en bil. Konsoller på forsiden af kørestolen tillader brugere at flytte stolen lige frem eller dreje til venstre eller til højre. Batterierne kommer i tre typer: våd celle , gel celle og absorberes Glass Mats ( AGM) . Moderne kørestole har avancerede teknologi som omvendt tilt siddepladser og custom fit rammer, der giver brugerne mulighed for at deltage i kørestol sportsgrene som tennis , basketball og kørestol racing. Quadriplegics kan kontrollere bevægelsen af el-kørestole med munden eller ånde.
Nye Udviklingen

Information og Resource Handicap center rapporter om, at kørestole er blevet udviklet , der tillader brugere at forcere trapper bruge udstyret . Stolene er designet til indendørs og udendørs brug i boliger og lejligheder. Forbedringer fortsat gøres til voice aktiverede monteret kørestole til quadriplegics .

Overvejelser

National Institute for Rehabilitation Engineering også fortsætter med at arbejde med statslige og kommunale organer for at sikre , at kørestole overholde sikkerhedsreglerne . Et af de spørgsmål , de arbejder på, er sikker oplagring af motoriserede kørestole i den offentlige boligområder for at forhindre stolene blokerer indgange og udgange , især i nødsituationer såsom brande og andre naturkatastrofer.

ved dem der har bygge den jeg sider i ikke kan bygge en kørestol som jeg vil være glad for at bruge dette under mig over at ikke nogen i en kommune kan finde en som kan til passe min kørestol selv om de har bygge kørestole nu i over 35år men så dan er det jo alt tid ..

Hvordan Kørestole har udviklet sig over tiden

pfindelsen af ​​den første folde kørestolen i 1932 af Harry Jenning, kørestole er stadig den dag i dag bruges som den vigtigste enhed af mobilitet for personer med handicap. I årenes løb har kørestolen blevet optimeret med hensyn til manøvredygtighed, vægt, størrelse, opholdsområde indstillingsmuligheder og skifte fra manuel til elektrisk. Kørestole har været i brug i mange århundreder forud for opfindelsen af ​​folde kørestolen. Det er ikke helt kendt, hvornår og hvor præcis den første kørestol blev opfundet, men tegn på, at de bliver brugt i store dele af Europa og Asien i løbet af de tidligere århundreder f.Kr., har afsløret, at de var måske mere almindeligt blandt de rigere og etablerede samfund. Disse var mere almindelige i det 16. og 17. århundrede, da de blev mere af en mobilitet enhed for mennesker med handicap. Det var ikke før 1940’erne, at kørestole blev mere end blot et værktøj for mennesker med handicap til at manøvrere, da det så kom for dagens lys, at dette ikke ville begrænse dem fra at deltage i internationalt anerkendte sportsgrene. I 1948, Sir Ludwig Guttwig, en neurolog, som behandlede WWII veteraner, kom op med en ny type behandling for mennesker med handicap. Som en del af hans rehabiliteringsprogram, ville han bruge sport til at hjælpe sine patienter, som senere kom til at blive kendt som Stoke Mandeville games.The bevægelse internationalt blev anerkendt i 1952, da konkurrenterne fra Holland besluttet at deltage i konkurrencen – og dermed fulgt i 1960 den første olympiske konkurrence i Rom. Guttman havde bragt i 400 atleter kørestolsbrugere til at konkurrere i spil. De Paralympiske Lege blev derefter født, med første blev afholdt i Örnsköldsvik, Sverige i 1976. Ordet Paralympiske Lege har ofte taget fejl at være afledt af den “paraplegiker” eller “lammelse”, når de i virkeligheden dette ord er afledt af det græske “para” , som bogstaveligt betyder ved siden af ​​eller ved siden af. Således henviser til en konkurrence, der er ved siden af, ved siden af ​​eller parallelt med De Olympiske Lege. De første spil var imidlertid ikke altid problemfrit køre og havde problemer med justering for folk i kørestole. Atleternes landsby var ikke bygget til at være kørestol-venlige, og atleterne måtte bæres op og ned ad trappen. Ikke kun det, blev der afholdt nogle afstande væk fra landsbyen, hvilket betød, at transporten skulle arrangeres for konkurrenterne basketball og atletik spil. På trods af den indledende begyndervanskeligheder, proble

mer de første spil oplevede man et tilskuertal på 5000 mennesker, hvoraf de største delegationer kom fra Italien. Idrætsbevægelsen spredt over hele verden og nåede dem, ikke blot lider af rygskader, men alle former for handicap, der gør det muligt for alle at deltage, tog og konkurrere. Da de tidlige dage af fødslen af ​​De Paralympiske Lege spil antallet af deltagere er steget fra 400 atleter til 3806 atleter, der alle deltager fra 136 lande er optaget fra den sidste konkurrence i Athen 2004. De Paralympiske Lege er nu en elite sportsbegivenhed, der er åben til mennesker af seks forskellige handicapgrupper at konkurrere.

mere med Historie om kørestol fra til i dag

De tidligste optegnelser af møbler hjul var en indskrift fundet på en sten skifer i Kina og et barns seng afbildet i en frise på en græsk vase, begge går tilbage til det 6. århundrede fvt. De første registreringer af hjul sæder bliver brugt til at transportere de handicappede dato tre århundreder senere i Kina; kineserne brugte deres opfundet trillebør til at flytte mennesker såvel som tunge genstande. En sondring mellem de to funktioner blev ikke gjort for en anden flere hundrede år omkring 525 CE, når billeder af hjul stole lavet specielt til at transportere folk begynder at forekomme i kinesisk kunst.

Senere tidspunkter vedrører europæerne ved hjælp af denne teknologi under det tyske renæssance.

Den ugyldige vogn eller bad Chair synes at stamme fra omkring 1760.

I 1887 blev der kørestole introduceret til Atlantic City så ugyldige turister kunne leje dem at nyde Boardwalk. Snart mange sunde turister også lejet de dekorerede “rullende stole” og tjenere til at skubbe dem som et show af dekadence og behandling, de kunne aldrig opleve derhjemme.

Harry Jennings og hans handicappede ven Herbert Everest, både maskiningeniører, opfandt den første letvægts, stål, sammenklappelig kørestol i 1933. Everest havde brudt ryggen i en minedrift ulykke.

De to så erhvervspotentialet af opfindelsen og gik på at blive den første masse-producenter af kørestole: Everest og Jennings. Deres “X-brace” design er stadig i almindelig brug, om end med opdaterede materialer og andre forbedringer.

Typer

En grundlæggende manuel kørestol inkorporerer et sæde, Fodstøtter og fire hjul: to, caster hjul foran og to store hjul på bagsiden. De to større hjul i ryggen har normalt drivringe; to metal eller plast cirkler omkring 3/4 “tyk. Drivringene har en diameter normalt kun lidt mindre end hjulene de er bundet. De fleste kørestole har to skubbehåndtag øverst på ryggen for at muliggøre manuel fremdrift af en anden person, .

Andre sorter af kørestol er ofte variationer over dette grundlæggende design, men kan meget tilpasset til brugerens behov. Sådanne tilpasninger kan omfatte de sæde dimensioner, højde, sæde vinkel, fodstøtter, benstøtter, forreste caster støtteben, justerbare ryglæn og kontrol.

Everyday manuelle kørestole kommer i to store design foldning eller stiv. De stive stole, som i stigende grad foretrækkes af aktive brugere, permanent har svejsede samlinger og mange færre bevægelige dele. Dette reducerer den nødvendige energi til at skubbe stolen ved at fjerne mange punkter, hvor stolen ville flex som den bevæger sig. Svejsning leddene reducerer også den samlede vægt af stolen. Stive stole typisk har øjeblikkelig frigivelse baghjul og ryglæn, der foldes fladt ned, så brugeren kan afmontere stolen hurtigt til opbevaring i en bil.

Mange stive modeller er nu gjort med ultralette materialer såsom fly aluminium og titanium. Én stor producent, Tilite, bygger kun ultralights. En anden nyskabelse i stiv stol design er installation af polymer støddæmpere, såsom FrogLegs, der pude bump over hvilken stol ruller. Disse støddæmpere kan tilsættes til forhjulene eller baghjulene eller begge dele. Stive stole har også mulighed for deres baghjulene til at have en camber. Hjul kan have en camber eller hældning, som vinkler toppen af ​​hjulene ind mod stolen. Dette giver mulighed for bedre fremdrift af brugeren, som er ønsket af langtidsbrugere. Sport kørestole har store camber vinkler for at forbedre stabiliteten.

Forskellige tilbehør er til rådighed, såsom anti-tip stænger eller hjul, sikkerhedsseler, justerbare ryglæn, tilt og / eller læne funktioner, ekstra støtte til lemmer eller hals, mounts eller transporterer udstyr til krykker, vandrere eller ilt tanke, Kopholderne, og beklædning beskyttere.

Transport kørestole er normalt lys, klapstole med fire små hjul. Disse stole er beregnet til at blive skubbet af plejepersonale at give mobilitet for patienter uden for hjemmet eller mere almindelige medicinske indstillinger.

Forsøg er også blevet gjort med usædvanlige variant hjul, ligesom omniwheel eller mecanum hjulet. De åbner mulighed for et bredere spektrum af bevægelse.

Den elektriske kørestol vist til højre er forsynet med Mecanum hjul, som giver den fuld bevægelsesfrihed. Det kan køres forlæns, baglæns, sidelæns, og diagonalt, og også vendte på stedet eller vendte rundt, mens du flytter, alt betjenes fra en simpel joystick.

Manuelt fremdrives

Manuelle kørestole er dem, der kræver menneskelig kraft til at bevæge dem. Mange manuelle kørestole kan foldes til opbevaring eller placering i et køretøj, selv om moderne kørestole er lige så tilbøjelige til at være stiv indrammet.

Manuelle eller selvkørende kørestole er drives af beboeren, som regel ved at dreje de store baghjul, fra 20-24 inches i gennemsnitlig diameter, og ligner cykelhjul. Brugeren bevæger stolen ved at trykke på drivringene, som er lavet af cirkulære rør fastgjort til ydersiden af ​​de store hjul. Drivringene har en diameter, der er lidt mindre end den for baghjulene. Dygtige brugere kan styre hastigheden og drejning og ofte lærer at balancere stolen på baghjulene gør en wheelie. Den wheelie er ikke blot for Vis en rytter, der kan styre stolen på denne måde kan klatre og ned kantsten og flytte over små forhindringer.

Foot fremdrift af kørestolen ved beboer er også almindeligt, at patienter, der har begrænset hånd bevægelse evner eller simpelthen ikke ønsker at bruge deres hænder til fremdrift. Foot fremdrift giver også patienterne til at udøve deres ben for at øge blodgennemstrømningen og begrænse yderligere handicap.

One-arm-drev gør det muligt for en bruger til at vejlede og fremdrive en kørestol fra den ene side. To drivringene, en mindre end den anden, er placeret på den ene side af stolen, til venstre eller højre. På de fleste modeller den ydre eller mindre rand, er forbundet til den modsatte hjulet ved en sammenfoldelig aksel. Når begge drivringe gribes sammen, kan stolen fremdrives frem eller tilbage i en lige linje. Når enten gribekransen bevæges uafhængigt af hinanden, vil stolen dreje til venstre eller højre som svar på gribekransens anvendes. Et andet alternativ er en LeverDrive stol, der driver sædeenheden frem ved hjælp af en løftestang, der pumpes frem og tilbage. Nogle stole er også konfigureret til at tillade beboer til at drive anvendelse af en eller begge fødder stedet for at bruge fælgene.

Attendant-selvkørende stole er designet til at blive drevet af en ledsager ved hjælp af håndtagene, og dermed baghjulene er uindfattede og ofte mindre. Disse stole er ofte brugt som “transfer stole ‘for at flytte en patient, når et bedre alternativ er tilgængelig, eventuelt inden et hospital, som en midlertidig løsning, eller i områder, hvor en brugers standard stol er ikke tilgængelig. Disse stole er almindeligvis ses i lufthavne. Særlige fly transfer stole er til rådighed på de fleste flyselskaber, der er designet til at passe smalle fly gangene og overføre kørestol-hjælp passagerer til og fra deres pladser på flyet.

Akselafstand stole er hjul platforme med specielt støbte sædesystemer interface med dem for brugere med en mere kompliceret kropsholdning. En støbt sædesystem består i at tage en afstøbning af en persons bedst opnåelige siddende stilling og derefter enten udskæring formen fra hukommelsen skum eller danner en plastik mesh omkring det. Dette sæde dækkes derefter, indrammet, og knyttet til en akselafstand.


Let og høje omkostninger er relateret i manualen kørestole marked. På den billige ende, tunge, stålrør stole med slynge sæder og lidt tilpasningsevne dominerer. Brugere kan midlertidigt deaktiveret, eller ved hjælp af en sådan stol som en låneenhed, eller blot ikke har råd bedre. Tunge umodificerede manuelle stole er almindeligt som “loaners” ved store anlæg såsom lufthavne, forlystelsesparker og indkøbscentre. I en højere prisklasse, og mere almindeligt anvendt af personer med langvarige handicap, er store producent letvægts stole med flere muligheder. Den høje ende af markedet indeholder ultralette modeller, omfattende siddepladser muligheder og tilbehør, alle-terræn funktioner, og så videre. Vippe kørestole har håndbremse-lignende kontroller knyttet til skubbehåndtag eller indlæg, der støtter ryglænet, der, når presset af plejepersonalet, tillader ryglænet at læne sig tilbage fra er normal oprejst position i varierende vinkler op til 180 grader.

El-drevne

En elektrisk-drevne kørestol er en kørestol, der bevæges via hjælp af en elektromotor og navigationselementer, som regel et lille joystick monteret på armlænet, snarere end håndkraft. For brugere, der ikke kan klare en manuel joystick, headswitches, chin-opererede joystick, sip-og-pust eller andre specialiserede kontrol kan tillade uafhængig drift af kørestolen.

Andre varianter

En dynamisk tilt kørestol er en, der kan hvori sædefladerne kan vippes til forskellige vinkler. Dette blev udviklet af en Bandagist, Hugh Barclay, der arbejdede med handicappede børn, og observeret, at posturale deformiteter såsom skoliose kunne støttes eller delvist korrigeret ved at lade kørestolsbrugeren at slappe af i en skrå stilling. Opfundet i Kingston, Ontario, Canada, begyndelsen af ​​1980’erne, er den dynamiske tilt kørestol typen nu fremstilles af en række virksomheder og bruges over hele verden. Denne revolutionerende tilpasning af kørestol design giver personer med meget komplekse sundhedsmæssige behov mulighed for at være mobile.

En stående kørestol er en, der hjælper brugeren i en næsten stående position. De kan bruges som både en kørestol og en stående ramme, så brugeren kan sidde eller stå i kørestolen, som de ønsker. De går ofte fra sidder til stående med en hydraulisk pumpe eller el-drevne hjælpe. Nogle valgmuligheder er forsynet med en manuel fremdrift model og magt stå, mens andre har fuld kraft, tilt, læne sig tilbage og variationer af magt stå-funktioner til rådighed som en rehabiliterende medicinske udstyr. Fordelene ved en sådan anordning omfatter, men er ikke begrænset til: medvirken uafhængighed og produktivitet, hæve selvværd og psykiske velbefindende, hvilket øger social status, udvidelse af adgangen, lindring af tryk, reduktion af tryksår, forbedret funktionel rækkevidde, forbedret respiration, nedsat forekomst af UTI, forbedret fleksibilitet, hjælpe med at opretholde knogletæthed, forbedret passiv vifte bevægelse, reduktion i unormal muskeltonus og spasticitet, og skeletale misdannelser.

En bariatriske kørestol er en designet til at understøtte større vægte; de fleste standard stole er designet til at understøtte ikke mere end £ 250 i gennemsnit.

Pediatric kørestole er en anden tilgængelig delmængde af kørestole. Hemi kørestole har lavere sæder, der er designet til nem mund fremdrift. Den faldt sædehøjde også giver dem mulighed for at blive brugt af børn og kortere individer.

En knæet scooter er beslægtet udstyr, der kan være substitueret for en kørestol, når en skade er opstået kun et ben, under knæet. Patienten hviler den skadede ben på scooteren, griber styret, og skubber med skadede ben.

En magt-assisteret kørestol er en nyere udvikling, der bruger rammen & amp; placering af en typisk manuel stol, mens udskiftning af standard baghjul med hjul, der har små batteridrevne motorer i navene. En flydende kant design registrerer det tryk, der anvendes af brugerne skubbe & amp; aktiverer motorerne proportionalt. Dette resulterer i den bekvemmelighed, lille størrelse & amp; lys-vægt af en manuel stol samtidig give motoriseret bistand til ru / ujævnt terræn & amp; stejle skrænter, der ellers ville være vanskeligt eller umuligt at navigere, især af dem med begrænset øverste organ funktion.

Sport varianter

Atleter med et handicap bruge sport kørestole til handicappede sportsgrene, der kræver hurtighed og smidighed, såsom basketball, rugby, tennis, væddeløb og dans. Hver kørestol sport tendens til at bruge bestemte typer kørestole, og disse ikke længere ligne deres daglige fætre. De er som regel ikke-foldning, med en udtalt negativ camber for hjulene, og fremstillet af komposit, letvægtsmaterialer. Sport kørestole er generelt ikke til daglig brug, og er ofte en “anden” stol specielt til sport brug, selv om nogle brugere foretrækker sport muligheder for hverdagen.

En ny sport er udviklet til kørestolen brugere kaldet kørestolsfodbold eller magt fodbold. Det er den eneste konkurrence hold sport for kørestolen brugere. Fédération internationale de kørestolsfodbold Associations regulerer sport og er beliggende i Paris, Frankrig med land søsterselskaber rundt omkring i verden.

Overførsel, båre, eller mekanisk

Båre stole er mobile stole, der kan justeres til at ligge fladt som bårer til at hjælpe i den laterale overførsel af en patient fra en seng til stol. Når overført, kan båren justeres til at tillade patienten at indtage en siddende stilling. Overfør stole bruger ofte glidende plader eller oppustelige glidende måtter med luft lejer for at lette bevægelse af patienten fra sengen til stolen. Patienten i sengen er rullet ind på overførsel ark eller mat, og arket glider mellem sengen og stol, der bærer patienten med det. Overfør stole til tider har separate manuelle krank eller elektriske spil der knytter sig til den glidende plade og trække patienten ud af sengen og ud på stolen. Sådanne indretninger kan også anvendes til at overføre patienter til standard gurneys. Alternativt kan sygeplejersker løfte eller skubbe overføringsarket og patient manuelt. Overfør stole er normalt meget dyrere end almindelige kørestole, på grund af den komplekse teknik der kræves for at være i stand til at ændre stolens konfiguration fra en båre til en mobil stol. Denne form for lateral patient overførsel kræver en stabil platform for at forebygge skader. Dette krav stabilitet gør overførsel stole større, tungere og mindre mobile end standard kørestole.

Alle terræn varianter

Terrængående kørestole giver brugerne mulighed for at gå i vandet og give en bedre mobilitet på strandsand og på ujævnt terræn, og endda sne. Den fælles tilpasning mellem de forskellige designs er, at de har ekstra brede hjul eller dæk, for at øge stabiliteten på ujævnt eller ustabilt terræn. De brede dæk på sne kørestole, for eksempel fordele vægten af ​​stolen brugeren og stolen over et bredere overflade, svarende til, hvordan snesko udfører samme formål for nogen til fods, at den pågældende person til at køre på toppen af ​​sneen i stedet for synke.

Forskellige modeller er tilgængelige, både manuel og batteri-drevet. I mange lande i Europa, hvor tilgængelig turisme er veletableret, mange strande er tilgængelige for kørestolsbrugere og yde denne form for kørestol til kunder gratis. Nogle opkræve en leje gebyr.

Den seneste udvikling

Den seneste teknologiske fremskridt er langsomt forbedre kørestol og EPW teknologi. Nogle kørestole, såsom iBot, indarbejde gyroskopiske teknologi og andre fremskridt, således at stolen at afbalancere og køre på kun to af sine fire hjul på visse overflader, og således øge brugeren til en højde svarende til en stående person. De kan også inkorporere trappe-klatring og fire-hjulstræk har motoriserede hjælper til hånd-drevne stole bliver mere tilgængelig og avanceret. Den populære Segway Personal Transporter er en mobilitet enhed, der var en direkte udvækst af udviklingen af ​​iBot kørestol. Segway, som er dybest set en iBot med to hjul fjernet, blev udviklet udtrykkeligt at øge antallet af producerede enheder og drage fordel af de stordriftsfordele at gøre iBot overkommelige for kørestolsbrugere. $ 25.000 iBot, der blev udviklet som et joint venture mellem Johnson og Johnsons Uafhængighed Teknologi og Dean Kamen s DEKA Research, blev afbrudt i januar 2009.

En variation på hånden-drevne kørestol er den Leveraged Freedom Chair, designet af MIT Mobility Lab. Denne kørestol er designet til at være billig, konstrueret med lokale materialer, for brugere i udviklingslandene. Tekniske modifikationer har tilføjet hånd-kontrollerede håndtag til LFC, at gøre det muligt for brugerne at flytte stolen over ujævne jord og mindre forhindringer, såsom ujævne grusveje, der er fælles i udviklingslandene. Det er under udvikling, og er testet i Kenya og Indien hidtil.

Tilføjelsen af ​​gearet, all-mekaniske hjul til manuelle kørestole er en ny udvikling indbygget hypocycloidal reduktionsgear ind i hjulet design. De 2-tandhjul kan tilføjes til en manuel kørestol. De gearet hjul giver en bruger med yderligere hjælp ved at give gearing gennem gearing. De to-tandhjul tilbyder to hastighed ratios- 1: 1 og 2: 1, hvilket giver 100% mere bakke klatring kraft. Den lave gear inkorporerer en automatisk “hill hold” funktion, som holder kørestolen på plads på en bakke mellem skubber, men vil gøre det muligt for brugeren at tilsidesætte bakken hold for at rulle hjulene bagud, hvis nødvendigt. Den lave gear giver også ned ad bakke kontrol, når faldende.

En nylig udvikling relateret til kørestole er handcycle. De kommer i mange forskellige former, fra vej- og track racing modeller til off-road typer modelleret efter mountainbikes.

Der har været en betydelig indsats i løbet af de sidste 20 år på at udvikle stationære kørestol træner platforme, der kan gøre det muligt kørestolsbrugere at udøve som man ville på et løbebånd eller cykel træner. Er blevet skabt nogle udstyr, der kan anvendes i forbindelse med virtuelle rejser og interaktive spil svarer til en retningsuafhængig løbebånd.

I 2011 britiske opfinder Andrew Slorance udviklet Carbon Black den første kørestol, der skal foretages næsten udelukkende af kulfiber

For nylig har EPFL s CNBI projekt lykkedes at gøre kørestole, der kan flyttes ved tanken overførsel.

Mobilitet og adgang

Bygninger

Tilpasning det byggede miljø at gøre det mere tilgængeligt for kørestolsbrugere, er en af ​​de vigtigste kampagner af bevægelser handicappedes rettigheder og amerikanerne med Disabilities Act af 1990. Det vigtigste princip er Universel design – at alle mennesker uanset handicap har ret til lige adgang til alle dele af samfundet som offentlig transport og bygninger. En kørestolsbruger er mindre deaktiveret i et miljø uden trapper.

Undertiden er det nødvendigt at tilføje strukturer som ramper eller elevatorer med henblik på at tillade folk i kørestole at anvende en bestemt bygning. Andre vigtige tilpasninger er drevne døre, sænkede inventar såsom dræn og vand springvand, og toiletter med tilstrækkelig plads og grab barer for at tillade den person at manøvrere sig selv ud af kørestolen på armaturet. I USA, skal de fleste nye byggeri til offentlig brug bygges til ADA standarder for tilgængelighed.

Med den aldrende befolkning, arkitekter søger at designe kørestolsramper til private boliger, der er mindre skæmmende og harmonisere bedre med det overordnede design af hjemmets struktur. Andre vigtige tilpasninger til private hjem er større badeværelse døre, der kan rumme kørestole, og bruser og badekar, der er designet til tilgængelighed. Disse designs kan tillade brugen af ​​mobile bruser stole eller overføre bænke at lette badning for mennesker med handicap. Vådrum er badeværelser hvor bruser gulvplads og badeværelse gulv er en kontinuerlig overflade. Sådanne gulvdesign tillade en patient i en brusebadestol at blive skubbet direkte ind i brusebad uden at skulle overvinde en barriere eller læben.

Opførelsen af ​​lavt gulv sporvogne og busser bliver opmuntret, mens brugen af ​​Paternostre i offentlige bygninger uden nogen alternativ metode til transport er blevet kritiseret på grund af manglende adgang for kørestolsbrugere. Moderne byarkitektur inkorporerer nu bedre tilgængelighed for personer med handicap.

I mange lande, såsom England, er ejerne af utilgængelige bygninger rådes til at holde en let transportabel kørestol eller scooter tilkørselsrampe på side at gøre lokalerne handicapvenligt.

Køretøjer

Offentlig transit tilgængelige køretøjer er offentlig transport indtægter køretøjer, som ikke begrænser adgangen, er anvendelige og giver tildelte plads og / eller prioriterede plads til mennesker, der bruger kørestol.

I Los Angeles er der et program til at fjerne en lille mængde af siddepladser på nogle tog til at gøre mere plads til cykler og kørestole.

New Yorks hele bussystem er kørestolsvenlige, og en multi-million-dollar renovering program er i gang for at give elevator adgang til mange af byens 485 metrostationer.

I Adelaide, Australien, alle offentlige transportmidler har mulighed for mindst to kørestole pr bus, sporvogn eller tog. Desuden har alle tog har plads til cykler.

DC Metro Washington, systemet indeholder komplet tilgængelighed på alle sine undergrundsbaner og busser.

I Paris, Frankrig, hele busnet, dvs 60 linjer, har været tilgængelige for kørestolsbrugere siden 2010.

I USA en kørestol, der er blevet udviklet og testet til brug som sæde i motorkøretøjer er ofte omtalt som en “WC19 kørestole” eller en “transit kørestol”. ANSI-RESNA WC19 er en frivillig standard for kørestole beregnet til brug, når du rejser vender fremad i et motorkøretøj. ISO 7176/19 er en international transit kørestol standard, der specificerer tilsvarende krav design og ydeevne som ANSI / RESNA WC19.

Kørestol distributionsorganisationer

Flere organisationer findes, der bidrager til at give og modtage kørestol udstyr. Organisationer, der accepterer kørestol udstyr donationer typisk forsøge at identificere modtagere og matche dem med de doneret udstyr, de har modtaget. Organisationer, der accepterer donationer i form af penge til kørestole har typisk de kørestole fremstillet og distribueret i stort antal, ofte i udviklingslandene. Organisationer med fokus på kørestole inkluderer Direct Relief International, Free kørestole Mission, Hope Haven, Personal Energy Transportation, at kørestole Foundation og WheelPower.

Smart kørestole

En smart kørestol er et motoriseret platform med en stol designet til at hjælpe en bruger med et fysisk handicap, hvor en kunstig styresystem forøger eller erstatter brugerkontrol. Dens formål er at reducere eller eliminere brugerens opgave at køre en motoriseret kørestol. Normalt er en smart kørestol styret af en computer, har en pakke af sensorer og anvender teknikker i mobile robotter, men dette er ikke nødvendigt. Interfacet kan bestå af en konventionel kørestol joystick, eller det kan være en “slurk-og-pust” enhed eller en berøringsfølsom skærm forbundet til en computer. Dette er forskelligt fra et konventionelt motoriseret eller elektrisk kørestol, hvor brugeren udøver manuel kontrol over motorens hastighed og retning via et joystick eller anden tidsfa- eller potentiometer-baseret enhed, uden indgriben fra kørestolens kontrolsystem.

Smart kørestole er designet til en række forskellige brugertyper. Nogle platforme er designet til brugere med kognitive funktionsnedsættelser, såsom demens, hvor disse typisk anvender kollision-unddragelse teknikker til at sikre, at brugerne ikke ved et uheld vælge et drev-kommando, der resulterer i en kollision. Andre platforme fokuserer på brugere, der lever med svære motoriske handicap, såsom cerebral parese, eller med quadriplegia, og den rolle, smart kørestol er at fortolke små muskuløse aktiveringer som højt niveau kommandoer og udføre dem. Sådanne platforme typisk anvender teknikker fra kunstig intelligens, såsom sti-planlægning.

Sædesystemer

Tilgængeligt sædesystemer er designet til kørestolsbrugere at omfordele pres fra områder af kroppen, der er i risiko for tryksår. For en person i siddende stilling, de dele af kroppen, der er mest udsatte for væv opdeling omfatter sædebensknuderne, haleben, korsbenet og større trochanter. Kørestol puder bruges også til at skabe stabilitet, komfort, støtte, kropsholdning og absorbere stød.

Forud for 1970 lidt var kendt om effektiviteten af ​​kørestol puder og der var ikke en klinisk metode til vurdering kørestol sædehynder. Senest er trykket billedbehandling bruges til at hjælpe med at bestemme den enkeltes trykfordeling til korrekt bestemme og passer til en sædesystem.

Puder er ordineret af en patients revalidering eller lægehold. Seating effektivitet bestemmes ved nedsænkning, omslutning og interface-pres.